Søknadsprosessen

Litt forsinket innlegg, men nå skal jeg i hvert fall skrive litt om søknadsprosessen og hva jeg måtte gjøre for å bli en av elevene som skal tilbringe et skoleår i Wales.

Noen av dem jeg skal reise med, herlig gjeng! Bildet er tatt av Caroline, trykk på navnet for å komme til bloggen hennes!

Tror jeg først fikk høre om tilbudet rundt juletider, husker faktisk ikke helt. Husker heller ikke hvor jeg fikk høre om det. Fikk i hvert fall vite at Hordaland Fylkeskommune hvert år valgte ut 17 søkere som skulle få bo et skoleår i Cardiff, Wales. Det er også mulig å komme til andre land, som Frankrike, Tyskland, Ungarn (hestelinje) og USA. I disse landene bor man på internat, mens i Wales bor man hos vertsfamilie.

Det første jeg måtte gjøre var å skrive en søknad. Søknaden skulle være omtrent én side, og der skulle du skrive om deg selv, hvorfor du ville på utveksling og lignende. Søknaden skulle skrives på engelsk. Fristen for å sende inn søknaden var 1. mars, altså samme søknadsfrist for å søke på skoler. Fikk senere vite at det var i alt 35 som sendte inn en slik søknad.

Etter omtrent en måned fikk jeg et brev i posten, der det sto at jeg var utvalgt til å komme på intervju. Det var i alt 22 søkere som ble valgt ut til å komme på intervju. Selve intervjuet var ganske vanskelig. Det var veldig vanskelige spørsmål, og i tillegg foregikk hele intervjuet på engelsk. De stilte spørsmål som «Hvilken rolle har du i klassen?» «Hva vil du takle dårligst mens du er på utveksling?», og de ville ha veeldig utfyllende svar… Følte at det gikk kjempedårlig, men gikk vel bedre enn jeg trodde, for en uke senere fikk jeg et brev i posten der det sto at jeg hadde blitt valgt ut! I alt er vi 17 stykker som skal reise sammen.

En måned senere hadde vi orientasjonsmøte, og jeg fikk møte alle jeg skal reise med!

Hva skal jeg blogge om? Er det noe spesielt dere vil jeg skal lage innlegg om?

Merket med , , , , , , , , , ,

One thought on “Søknadsprosessen

  1. Kari sier:

    Dagens autfitt!

Legg igjen en kommentar

